Mesajele subliminale din muzica, filme, jocuri, reclame si influenta negativa asupra mintii umane

by Un mesaj subliminal este un semnal sau mesaj conceput să fie transmis sub limitele normale a percepției. Acesta se află dincolo de nivelul conștient, dar excită foarte bine simțurile. Sugestiile subliminale acționează la fel ca și sugestiile hipnotice. De fiecare dată când ne confruntăm cu o alegere, putem decide […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Un mesaj subliminal este un semnal sau mesaj conceput să fie transmis sub limitele normale a percepției. Acesta se află dincolo de nivelul conștient, dar excită foarte bine simțurile. Sugestiile subliminale acționează la fel ca și sugestiile hipnotice.

De fiecare dată când ne confruntăm cu o alegere, putem decide în mod conștient ce decizie să luăm, în funcție de voința și de dorințele noastre; totuși, spiritul nostru inconștient nu are aceeași capacitate de analiză a informației și el acționează în funcție de datele pe care le-a primit ca și cum ele ar fi adevărate.

Subliminalul vizual Imaginile subliminale sunt invizibile la o viteză normală. Ochiul nu le va putea vedea decât dacă știe că există o imagine subliminală pe care să o caute și asupra căreia să se concentreze. Numai atunci va putea să o întrezărească și, chiar dacă nu a văzut-o înainte, acum, când știe unde este, va putea să o vizualizeze.

Illuminati-Symbols-in-Simpsons-and-Ducktales-Cartoon6 Iluminatii subliminale

Subliminalul auditiv (sau sonor) nu se bazează pe durată, ca subliminalul vizual, ci pe intensitate; o frază difuzată la un nivel prea scăzut pentru a fi percepută în mod conștient este înregistrată și decodată de creier; de exemplu, atunci când ascultăm o melodie care conține mesaje subliminale, în general nu auzim decât melodia.

Folosirea subliminalului Atunci când sugestiile sunt pozitive, rezultatele pozitive sunt uimitoare: relaxarea, atenuarea durerii, eliberarea de o sexualitate refulată, dobândirea unei gândiri pozitive, realizarea de performanțe sportive, încrederea în sine, reducerea depresiei, tratarea alcoolismului…

Cel mai bun moment pentru ascultarea subliminalului este seara, înainte de culcare, sau dimineața, imediat după trezire, atunci când visele noastre au toate șansele să fie orientate în sensul reprogramării pe care o dorim.

Influenta negativa asupra mintii umane

Acum mai bine de o jumătate de secol, un nou concept intra în atenţia societăţii: „mesajele subliminale”, ce pot influenţa acţiunile oamenilor fără ca aceştia să fie conştienţi că sunt influenţaţi. Această idee a dus la o reacţie vehementă din publicului, temerile continuând să persiste chiar şi la câteva decenii distanţă.

Un studiu efectuat în SUA în 1991 a arătat că 62% dintre americani credeau că sunt asaltaţi în fiecare zi de mesaje subliminale ce au ca scop modificarea deciziilor lor. Totuşi, care este adevărul în ceea ce priveşte mesajele subliminale?

Mulţi dintre noi cred că cercetătorii şi specialiştii în publicitate ne pot prezenta imagini şi sunete pentru o perioadă atât de scurtă, încât să nici nu ne dăm seama că le-am perceput. Totuşi, este oare posibil ca aceşti stimuli subtili să ne influenţeze comportamentul într-un mod semnificativ? „Există o industrie profitabilă care speră să credem că răspunsul este «da»”, afirmă Scott O. Lilienfel, Steven Jay Lynn, John Ruscio şi Barry Beyerstein, patru profesori de psihologie ce infirmă în cartea „50 Great Myths of Popular Psychology” cele mai răspândite mituri din psihologie.

Unii promovează ideea de mesaj subliminal în publicitate, pe când alţii o folosesc în cadrul industriei de self-help, comercializând produse audio ce promit să îmbunătăţească viaţa cumpărătorilor cu ajutorul mesajelor subliminale. „Dată fiind promovarea continuă a acestor produse, nu este de mirare că 59% dintre studenţii la Facultatea din Psihologie credeau că aceasta funcţionează, declarând acest lucru în cadrul unei cercetări din 1983, acest procent crescând la 83% în 2003”, notează autorii.

În mod interesant, există dovezi care arată că psihologii pot demonstra, în condiţii stricte de laborator, efecte subliminale de scurtă durată şi de mică intensitate. În aceste experimente, cercetătorii arată participanţilor pe un ecran diferite cuvinte ce sunt expuse pentru foarte puţin timp, astfel încât să nu poată fi percepute conştient literele afişate. Într-un experiment efectuat în 1999 de Nicholas Epley şi de colegii săi, cercetătorii au solicitat studenţilor ce participau la studiu să producă mai multe idei pentru proiecte de cercetare. Ulterior, studenţii erau expuşi pentru o perioadă foarte scurtă de timp la o imagine. Jumătate au vizualizat o fotografie cu faţa zâmbitoare a unui coleg, iar cealaltă jumătate faţa furioasă a profesorului lor îndrumător. Studenţii au perceput stimulii ca fiind nimic mai mult decât o sclipire luminoasă. Ulterior, ei au evaluat calitatea ideilor pe care le produseseră. Fără să ştie de ce, studenţii ce fuseseră expuşi la imaginea ce înfăţişa chipul furios al îndrumătorului lor şi-au evaluat propriile idei cu note mai mici decât studenţii ce fuseseră expuşi la faţa zâmbitoare a unui coleg.

Cercetătorii pot influenţa într-un mod similar comportamentul verbal, un studiu efectuat în 1992 arătând că expunerea subliminală la o serie de cuvinte dintr-o temă comună creşte şansele ca subiectul să aleagă un cuvânt similar dintr-o listă de opţiuni. Spre exemplu, dacă-i prezentăm unei persoane rădăcina „cre_” şi îi cerem să formeze cuvântul întreg, ea va avea printre opţiuni „crez” şi „creţ”. Studiile arată că putem creşte probabilitatea ca subiecţii să aleagă „crez” prin stimularea subliminală cu cuvinte precum „religie”, „rugăciune” şi „preot”, pe când dacă îi expunem la noţiuni ca „păr”, „pieptene” şi „bucle” creştem probabilitatea ca să aleagă „creţ”.

Subliminal înseamnă „sub limen”. Limenul, cunoscut sub denumirea ştiinţifică de „prag senzorial”, desemnează acea gamă îngustă în care un stimul ce se diminuează trece din faza de abia perceptibil în faza de abia imperceptibil. Dacă stimulul se întâmplă să fie un cuvânt sau o frază, primul prag de care trebuie să treacă este cel al detecţiei. Acesta este punctul în care majoritatea oamenilor devin vag conştienţi că cercetătorul le-a prezentat ceva, deşi nu pot identifica ce au văzut sau auzit. Cercetătorul trebuie să le prezinte stimulul pentru o perioadă mai lungă şi la o intensitate mai ridicată pentru a atinge al doilea prag al conştienţei, pragul recunoaşterii. În acel punct, oamenii pot spune cu precizie ce au auzit sau văzut. Dacă un stimul are atât de puţină energie sau este obscurat atât de mult de interferenţe încât nu poate să genereze o reacţie fiziologică în receptorii din ochi sau urechi, atunci nu poate afecta nimic din ceea ce persoana gândeşte, simte sau face. Mesajele care se găsesc în acea zonă gri aflată între pragul de detecţie şi cel al recunoaşterii, sau cele la care nu suntem atenţi, ne pot influenţa uneori emoţiile şi comportamentul.

„Industria self-help cu mesaje subliminale speră că veţi crede despre creierul dumneavoastră că este capabil să înţeleagă şi să folosească mesaje complexe ale unor fraze prezentate la un nivel de intensitate foarte slab sau care sunt eclipsate de stimuli mai puternici. Mai mult, reprezentanţii acestei industrii susţin că aceşti stimuli subliminali sunt deosebit de eficienţi, pentru că intră în subconştient, de unde vă pot controla precum un maestru păpuşar”, explică cei patru autori. Ei explică totodată de ce nu avem de ce să ne temem că putem fi controlaţi fără voia noastră.

Minciuna lui Vicary

Psihologia de astăzi acceptă că o bună parte din procesarea mentală are loc în afara gândirii conştiente, creierul nostru abordând mai multe sarcini simultan fără a le monitoriza în mod conştient. Totuşi, acest lucru nu înseamnă că el funcţionează aşa cum îşi imaginează cei care argumentează în favoarea „efectelor subliminale”.

Cei ce promovează ideile subliminale se bazează încă pe principii freudiene asupra subconştientului, care au fost abandonate între timp de psihologi datorită noilor date ştiinţifice. La fel ca Freud, promotorii acestor idei consideră subconştientul locul în care se găsesc dorinţele primitive şi sexuale, ce operează în afara gândirii noastre conştiente, şi care ne controlează alegerile.

Vicary susţinea că, în timpul unui film, el ar fi expus spectatorii la mesaje preţ de doar 1/3.000 dintr-o secundă, îndemnându-i să cumpere popcorn şi Coca-Cola. Consultantul a anunţat că în ciuda faptului că spectatorii nu erau conştienţi de aceste îndemne, vânzările de popcorn şi Coca-Cola au explodat în timpul celor şase săptămâni în care a fost desfăşurat „experimentul”.     (Foto: Shutterstock.com)Vicary susţinea că, în timpul unui film, el ar fi expus spectatorii la mesaje preţ de doar 1/3.000 dintr-o secundă, îndemnându-i să cumpere popcorn şi Coca-Cola. Consultantul a anunţat că în ciuda faptului că spectatorii nu erau conştienţi de aceste îndemne, vânzările de popcorn şi Coca-Cola au explodat în timpul celor şase săptămâni în care a fost desfăşurat „experimentul”.

Această perspectivă a fost popularizată de scriitorul Vance Packard în best-sellerul „The Hidden Persuaders”, carte publicată în 1957. Packard a acceptat fără să verifice o poveste spusă de un consultant de marketing, James Vicary, care ar fi efectuat o demonstraţie de succes a publicităţii subliminale într-un cinematograf din New Jersey. Vicary susţinea că, în timpul unui film, el ar fi expus spectatorii la mesaje preţ de doar 1/3.000 dintr-o secundă, îndemnându-i să cumpere popcorn şi Coca-Cola. Consultantul a anunţat că în ciuda faptului că spectatorii nu erau conştienţi de aceste mesaje, vânzările de popcorn şi Coca-Cola au explodat în timpul celor şase săptămâni în care a fost desfăşurat „experimentul”.

Reuşita lui Vicary a intrat în cultura populară, fiind acceptată de public, deşi el nu a publicat studiul în vreun jurnal ştiinţific şi în ciuda faptului că nimeni altcineva nu a reuşit să reproducă efectele obţinute de el. După multe critici, Vicary a recunoscut în 1962 că a născocit povestea în încercarea de a-şi salva compania de consultanţă, care era în pragul falimentului.

În ciuda mărturisirii lui Vicary, publicul a continuat să acuze industria de publicitate că manipulează publicul prin mesaje ascunse. Un fost profesor de psihologie, Wilson Brian Key, a publicat mai multe cărţi în care afirma că specialiştii din publicitate conspiră pentru a influenţa alegerile publicului prin introducerea unor imagini sexuale mascate în reclame. Key susţinea că o singură expunere la aceste imagini camuflate putea influenţa alegerile consumatorilor chiar şi după câteva săptămâni. Deşi Key nu a oferit nicio dovadă în favoarea afirmaţiilor sale, reacţia publicului a făcut ca FCC (Federal Communications Commission), autoritatea americană pentru telecomunicaţii, să analizeze acuzaţiile prezentate în carte. Deşi organizaţia guvernamentală nu a descoperit vreo dovadă care să sugereze că reclamele subliminale funcţionează, ea a proclamat că acestea sunt „contrare interesului public” şi a avertizat operatorii de radiodifuziune să nu se folosească de ele. De asemenea, pentru a calma publicul, mai multe asociaţii din industria publicităţii au adoptat restricţii voluntare, cerând membrilor lor să nu încerce să manipuleze publicul prin mesaje ascunse.

Deşi Vicary îşi recunoscuse minciuna, iar ideile lui Kay nu fuseseră testate niciodată, unii oameni credeau în continuare că merită să fie analizată posibilitatea ca mesajele subliminale să convingă. Din acest motiv, televiziunea publică din Canada, CBC, a efectuat un test naţional fără precedent în 1958. În timpul unei emisiuni foarte populare, ce era difuzată duminică seara, televiziunea a informat telespectatorii că urmează să efectueze un test de convingere subliminală. Ulterior, televiziunea a inserat de-a lungul emisiunii, timp de 352 de ori, mesajul subliminal „telefonează acum”. Datele companiilor de telefonie nu au arătat vreo creştere a volumului de apeluri telefonice în respectiva perioadă, iar companiile de televiziune locale nu au raportat o creştere a numărului de apeluri recepţionate. Cu toate acestea, unii telespectatori (ce auziseră, probabil, de presupusele rezultate obţinute de Vicary) au sunat pentru a spune că se simţeau mai înfometaţi şi mai însetaţi după ce au urmărit emisiunea.

Rezultatele altor teste care doreau să verifice capacitatea mesajelor subliminale de a influenţa alegerile consumatorilor sau atitudinea alegătorilor au confirmat ineficacitatea acestora. Niciunul din studiile efectuate până acum nu a oferit vreo dovadă care să sugereze că mesajele subliminale pot să influenţeze deciziile oamenilor.

Una dintre cele mai bizare temeri iscate de mesajele subliminale a devenit foarte răspândită în anii ‘80. Atunci, formaţiile heavy metal au fost acuzate că introduceau în melodiile lor „mesaje satanice” subliminale ce puteau fi auzite clar când se inversa sensul de ascultare al melodiei. Alarmiştii susţineau că aceste mesaje încurajau tendinţele suicidale în rândul tinerilor (fără a explica de ce muzicienii ar fi dorit să-şi ucigă potenţialii cumpărători ai albumelor lor). Unii chiar spuneau că este vorba despre o conspiraţie menită să distrugă moralitatea tinerilor ascultători.

În 1985, cercetătorii John Vokey şi J. Don Read au testat ideea mesajelor subliminale din melodii. Oamenii de ştiinţă au descoperit că, atunci când ofereau sugestii subtile participanţilor cu tendinţe pudice despre ceea ce urmau să audă, aceştia tindeau să perceapă mesaje ca fiind pornografice când cercetătorii inversau sensul de ascultare al unor înregistrări ce conţineau pasaje din Biblie. Acest rezultat sugerează că persoanele care susţin că aud mesaje satanice în piesele muzicale la modă îşi lasă, de fapt, imaginaţia să transforme tipare de sunete fără sens în mesaje obscene. Aşadar, totul e în mintea ascultătorului.

De asemenea, nici studiile asupra produselor subliminale comercializate de industria autoajutorării nu au oferit rezultate mai încurajatoare. Cercetătorul Anthony Greenwald de la Universitatea din Washington a efectuat în 1991 alături de colegii săi un studiu asupra casetelor audio despre care se susţinea că îmbunătăţesc memoria sau stima de sine. Oamenii de ştiinţă au împărţit participanţii în două grupuri şi le-au spus celor din primul grup că vor asculta o casetă de îmbunătăţire a memoriei, iar celor din cel de-al doilea grup că vor asculta o casetă de îmbunătăţire a stimei de sine. În cadrul fiecărui grup, jumătate dintre participanţi au primit caseta promisă, iar ceilalţi au primit caseta cu celălalt mesaj. Totuşi, participanţii au raportat îmbunătăţiri legate de subiectul pretins al casetei. Participanţii care au primit casetele cu mesaje despre stima de sine, dar care credeau că vor primi o casetă pentru îmbunătăţirea memoriei, au raportat îmbunătăţiri ale memoriei similare cu cei care au primit caseta promisă. Acest rezultat ciudat i-a făcut pe Greenwald şi pe colegii săi să dea acestui fenomen numele de „efectul placebo iluzoriu”, căci oamenii nu obţinuseră vreo îmbunătăţire, dar credeau acest lucru.

În ciuda faptului că oamenii de ştiinţă au dezvăluit ineficacitatea mesajelor subliminale, acestea continuă să fie folosite din când în când. În timpul alegerilor prezidenţiale din SUA din anul 2000, democraţii au descoperit că o reclamă a republicanilor ce îl ataca pe Al Gore conţinea un mesaj subliminal.

Pentru o perioadă foarte scurtă de timp, la secunda 24 a reclamei, cuvântul „RATS” („şobolani”) era afişat suprapus peste numele lui Gore. Creatorul reclamei susţinea că ultimele patru litere din cuvântul „BUREAUCRATS” au fost detaşate de restul cuvântului în mod accidental. Totuşi, specialiştii în publicitate spun că, dată fiind tehnologia avansată folosită pentru realizarea reclamei, era improbabil ca mesajul să fi fost inserat fără voinţa realizatorilor.

În ciuda acestui exemplu, industria advertisingului nu recurge la reclamele subliminale, dintr-un motiv foarte simplu. Acesta a fost dezvăluit de Bob Garfield de la revista Advertising Age: „Reclamele subliminale nu există decât în mintea oamenilor. Nimeni din industria publicităţii nu apelează la ele, căci este suficient de greu să impresionezi oamenii lovindu-i în creştetul capului cu mesaje directe”. Bill Cook, de la Advertising Research Foundation, afirmă la rândul său că reclamele subliminale fac parte din cultura populară, precum astrologia şi răpirile de către extratereştri. „Dacă ne este atât de greu să comunicăm un mesaj simplu în 30 de secunde, cât de probabil este să putem comunica ceva într-o fracţiune de secundă?”, întreabă Cook.

Chiar dacă mesajele subliminale nu funcţionează, specialiştii în industria publicităţii nu au renunţat la aplicarea celor mai noi descoperiri ale ştiinţei pentru a ne convinge să cumpărăm. Astăzi, când publicitatea subliminală nu mai este la modă, o nouă disciplină câştigă tot mai mulţi adepţi: neuromarketingul.

In realitate, ce nu stie Bill Cook este faptul ca, subconstientul receptioneaza mesajele subliminale, intr-un ritm “lent”, fata de constientul neantrenat in a le recunoaste. De pilda, un eveniment care se deruleaza rapid pentru constient, este ceva lent pentru inconstient. Desi ambele stari par ar fi antagonice, ele au totusi element de legatura.

Mesaje subliminale ascunse in muzica: melodiile acordate pe frecventa negativa de 440 Hz

Toti oamenii asculta muzica, doar ca de genuri diferite. Unii prefera muzica zgomotoasa, iar altii pe ce lina si armonioasa. Cei din primul caz, asculta o muzica, care nu are nicio legatura cu natura armonioasa, iar modul de acordare a acesteia, in mod deliberat, pe o frecventa nociva de 440 Hz, are, dupa cum o sa vedeti, efecte nefaste asupra comportamentului oamenilor (atat tineri, cat si batrani), intrucat ii afecteaza la nivel psiho-emotional, transformandu-i in niste fiind docile, ascultatoare, in niste zombii perfect supusi.

Nicolae Tesla, una dintre cele mai luminate minti ale omenirii a spus asa despre Univers, Energie, Frecventa si Vibratie:

„Daca vreti sa descoperiti secretele Universului, ganditi in termeni de Energie, Frecventa si Vibratie.”

Am vorbit de multe ori pe acest site despre mesajele subliminale expuse in filme, muzica, jocuri video etc. Mesajul subliminal este un mesaj sublim, care este propagat prin sunete sau imagini dar pe care in timp real nu le putem observa. Chiar daca le-am putea observa, multi nu le inteleg ori din ignoranta nu le vor baga in seama. Dar de cele mai multe ori ele sint vazute cand se fac anumite capturi video din anumite videoclipuri muzicale, filme, jocuri etc.

In cazul melodiilor este ceva mai complicat, sint sunete de 2-3 ciclii pe secunda care pot ucide imediat un om. De pilda, japonezii cunosc o arta Kiai prin care folosind aceste sunete joase pot ucide un om, pot face ca sangele in corpul persoane „sa inghete”.

In articolul de fata publicat pe site-ul whydontyoutrythis.com[1] autorul articolului vorbeste despre conspiratia frecventei muzicale acordata conform unui standard international adoptat de ISO in 1953, care a ales frecventa de 440 Hz, ca si esantion audio. Cercetarile stiintifice au demonstrat, recent, ca ascultarea melodiilor pe acordate pe aceasta frecventa de 440 Hz, genereaza comportamente agresive in randul oamenilor avand un efect total nesanatos.

Conform cercetarilor stiintifice de ultima ora, frecventa de 432 Hz, este o frecventa armonioasa, care produce oscilatii inalte in cadrul spiralelor ADN-ului, producand efecte vindecatoare prin stiinta numita meloterapia (terapia prin sunete/muzica). Exista o teorie, care spune ca schimbarea rapida de la 432 Hz la 440 Hz, s-ar fi facut in cadrul unei propagande naziste, de catre nazistul Joseph Goebbels. Acesta imediat dupa razboi a emigrat in Statele Unite fiind ajutat in cadrul Operatiunii Paperclip (Operatiunea Agrafa), de catre Aliati, care au recrutat toti oamenii de stiinta nazisti pentru a le folosi cunoasterea la care ajunsese ei.

Intr-un document scris de dr. Leonard Horowitz acesta sustine:

„Industria muzicala a impus aceasta frecventa de 440 Hz pentru a crea o populatie de oameni agresivi, pentru a le produce un stres emotional care predispune oamenii la boli fizice”

Daca iesim afara ce observam? Copii, oameni, iar majoritatea poseda un dispozitiv la care se poate asculta muzica si oare ce muzica? Muzica conform ISO 16, acordata la 440 Hz, apoi ne intrebam de ce tinerii de astazi sint foarte agresivi, comit infractiuni cu violenta si multe alte lucruri abominabile! Este un razboi parapsihologic impotriva oamenilor si ce mod mai bun de a folosi ca arma decat ceea ce le plac oamenilor cel mai mult.

Muzicianul L.C. Vincent declara despre aceasta frecventa de 440 Hz urmatoarele:

„Aceasta frecventa de 440 Hz, este o frecventa nefireasca, care nu are legatura cu vibratiile sacre, aceasta fiind un razboi impotriva subconstientului uman.”

Invatati cum sa convertiti propriile voastre fisiere muzicale (sunete, melodii) de la 440 Hz la 432 Hz!

loading…

Stiinta Cimaticii – studiul influentei sunetelor asupra vietii

Cimatica este o stiinta care se ocupa cu studiul sunetului asupra materiei (studiaza relatia dintre campuri, vibratii, unde si materie).

La inceputul secolului 18, fizicianul german Ernst Chladni, “parintele acusticii”, acoperea niste placute cu straturi subtiri de nisip, le facea sa vibreze cu ajutorul sunetelor si observa modelul de raspuns la stimulii acustici.

In 1967, la aproape trei sute de ani diferenta, Hans Jenny (1904-1972), medic elvetian, artist si cercetator, publica Cimatica- structura şi dinamica undelor si vibratiilor.

Timp de 14 ani el a condus experimente in care nisipul fin pus pe niste tablite, sau lichidul din vase era transformat in opere de arta atunci cand era expus la sunete de anumite frecvente si intensitate. De exemplu, pentru ca nisipul de pe o placuta sa ia forma unei flori, trebuie sa i se aplice o anume combinatie de sunete. Cu cat se creste frecventa sunetului cu atat tiparul devine mai complex.

Exista o similitudine intre formele obtinute prin cimatica si particulele cuantice. In ambele cazuri, ceea ce pare a fi o forma solida, este de fapt o unda. Pentru a explica acest dualism particula-unda sau forma solida- unda a aparut fizica cuantica unde vibratia este recunoscuta ca o realitate ultima, iar undele si particulele sunt forme ale vibratiei primordiale.

Dr. H. Jenny sustinea ca evolutia a fost rezultatul vibratiilor, acestea fiind baza formarii , asa cum celula este baza tuturor formelor de viata. Dr. Jenny si-a dat seama ca putem vindeca trupul cu ajutorul sunetului folosind diferite frecvente .

 

“Exista un dispozitiv alcatuit dintr-un disc de metal acoperit cu un strat fin de nisip, numit tonoscop , care transforma gama de vibratii sonore intr-o gama de forme geometrice, imprimate unui mediu solid granulat, obtinandu-se imagini ale unor tipare formale geometrice.

 Daca cineva rosteste cuvantul „AUM” (considerat in traditia esoterica a fi sunetul vibratoriu primordial, de baza, al Divinitatii), imaginea redata de tonoscop este aceea a unui cerc cu multiple piramide in interiorul lui. Imaginea obtinuta este asemanatoare cu cea a centrului unei Yantra hinduse antice numita „Sri Yantra”.

Această Yantra era si este folosita in anumite forme de meditatie, si se spune ca prin meditatie asupra ei, poate fi vizualizat Soarele Central, invizibil, în jurul caruia sistemul nostru solar calatoreste in decursul Marelui An Cosmic, care are durata de 25.920 de ani terestri.

Prin urmare exista suficiente dovezi ca Forma este o Functie de Frecventa ! Cu alte cuvinte, toata materia, tot ceea ce este creat in Natura, intregul Univers, reprezinta forme ale unor continuturi create prin actiunea campurilor energetice cosmice, de diverse tipuri, locale si universale.“

Sir Peter Guy Manners a fost un alt personaj de seama care a impins cimatica un pic mai departe de o simpla curiozitate, si i-a dat o utilitate. El a pornit de la premisa ca fiecare forma avand o densitate, forma, culoare unice, rezoneaza intr-un anumit spectru de frecvente. Mai mult, el a creat o baza de date cu frecventele pe care rezoneaza tesuturile sanatoase si le-a comparat cu frecventele pe care rezoneaza tesuturile bolnave sau care functioneaza prost.

Prin procesul numit rezonanta simpatica, atunci cand unui tesut bolnav i se aplica o unda sonora avand frecventa tesutului sanatos, atunci el va rezona din nou pe frecventa corecta. Pe acest principiu se bazeaza si tehnologia binaurala, si anume ca undele creierului incep sa rezoneze pe frecventa indusa de bataile binaurale. Influenta sunetelor si flashurilor de lumina asupra sistemului nervos uman a fost observat inca din antichitate (dansurile samanice) in foarte multe culturi antice: sunt descrise in poemele lui Rumi, in scrierile lui Kabir si Hafiz, au fost predate de catre Pitagora, Socrate si Platon, care la randul lor le-au invatat din templele egiptene.

Cathie E. Guzetta sustine ca formele asa cum le percepem noi nu sunt decat raspunsuri la acea vibratie primordiala.

 

  1. D. Stanciulescu in cartea „Terapia prin lumina” relateaza:

“Asa cum releva Hamlyn Encyclopedia of Complemetary Health, cimatica se defineste ca o modalitate de terapie cu ajutorul sunetului, bazata in esenta pe faptul ca orice celula a organismului viu este controlata de un camp electromagnetic care rezoneaza la anumite frecvente particulare de sunet. Cand organismul este sanatos, aceste frecvente sunt stationare si constante, dar orice disfunctie sau boala rupe armonia corpului si, in zona afectata, se genereaza o rezonanta crescuta.

Principiul de baza al cimaticii se intemeiaza pe premisa ca “presiunile mediului inconjurator se exercita prin propagare ondulatorie si ca materia reactioneaza la aceste presiuni luand o forma care depinde de frecventa undelor.”(cf. Opris). Avand in vedere o atare premisa, sunetul si lumina se definesc in egala masura ca principii ordonatoare ale lumii cosmice si umane.

Rezulta ca cimatica face obiectul de interes al capitolului de fata, intrucat:
– nu este numai o procedura terapeutica indreptata spre rezolvarea diferitelor tipuri de afectiuni, respectiv o procedura profilactica, de stimulare generala a organismului, ci este si o terapie integratoare, holista, cu privire la natura si functionalitatea organismului omenesc;

– efectele sunetului se afla intr-o stransa dependenta cu cele ale campurilor electro-magnetice (luminoase) pe care prezenta cercetare le urmareste.
Intr-o maniera complementara explicatiilor si interventiilor medicinei conventionale, cimatica se defineste in buna masura ca apartinand practicilor medicale complementare cunoscute sub numele de medicina energetica.

Aceste practici actioneaza asupra campurilor biologice care inconjoara si influenteaza corpul uman. Relatia dintre lumina si sunet este sintetizata de dr. Sir Peter Guy Manners, reprezentant cunoscut al cimaticii: “lumina, in calitate de energie electro-informationala constient dobandita de la soare intra in organism, prin nervul optic al ochiului. Lumina stimuleaza direct glanda pineala, care este organ foto-reactiv, responsabil pentru producerea unor variati agenti neuro-umorali.

Glanda pineala este conectata la hipotalamus, care mediaza in fiecare moment, la nivel subconstient, toate procesele vitale ale organismului, fie pe cale directa, fie prin conexiune cu glanda pituitara, cu sistemul nervos autonom sau cu cortexul cerebral. Hipotalamusul este in relatie cu celulele cromofilice, care transforma lumina electro-magnetica in impulsuri neuro-chimice, transmise direct catre glanda pituitara. Aceasta, la randul ei, elaboreaza si secreta hormoni care stimuleaza in continuare secretia altor hormoni ai organismului, contribuind astfel la mentinerea homeostazei. Prin expunerea activitatii subconstiente a mintii (a sistemului nervos in ansamblul sau) la vibratii pure, fie ele culori sau sunete, se poate echilibra sistemul neuro-endocrin al corpului. In plus, lumina pura si sunetele armonice stimuleaza centrul “extatic” al creierului, prin declansarea si stimularea secretiei celui mai puternic opium natural: endorfinele. 

Fie doar aceasta sintetica explicatie si ne va fi de-ajuns pentru a intelege ca, din perspectiva cimaticii, lumina si sunetul au o esentiala importanta in realizarea functiilor sistemului nervos central si vegetativ si implicit in realizarea starii de sanatate a complexului minte-corp. Caci, adevarata vindecare sau echilibrare a organismului uman o reprezinta benefica si permanenta transformare a starilor psiho-afective si psiho-logice in stari bio-fiziologice si reciproc. Evidentierea corelatiei dintre lumina si sunet se regaseste si in corespondenta directa dintre cele 7 culori esentiale ale spectrului solar, cele 7 note muzicale si cele 7 complexe organic-endocrine (avand asociate tot atatea chakre sau centri de forta) ale organismului uman.”

“ Toate acestea fiind spuse, putem spune ca, din perspectiva cimaticii, lumina si sunetul au o esentiala importanta in realizarea functiilor sistemului nervos central si vegetativ si implicit in realizarea starii de sanatate a complexului minte-corp. Evidentierea corelatiei dintre lumina si sunet se regaseste si in corespondenta directa dintre cele 7 culori esentiale ale spectrului solar, cele 7 note muzicale si cele 7 complexe organic-endocrine (avand asociate tot atatea chakre sau centri de forta) ale organismului uman.”

Recent, în Germania, cercetatorii au luat ADN-ul unui băiat de 17ani, inregistrand frecventele sunetelor sale. Baiatul a murit accidental , dar oamenii de stiinta au inca inregistrarea frecventelor personale. Mai tarziu, frecventele ADN-ului tanarului de 17 ani, au fost transmise unui barbat in varsta de aproape 40 ani. Surpriza? Barbatul a suferit transformari majore si aproape ca a ajuns un adolescent. Pielea a intinerit , silueta I s-a subtiat iar parul i-a revenit la culoarea naturala. Astazi la peste 40 de ani, barbatul inca arata ca un tanar la inceput de viata.”

“ Miracolele, concluzioneaza Dr. Manners, au fost doar lucruri simple pe care oamenii nu le-au inteles. Astazi putem explica miracolele. Acestea se potrivesc perfect cu tehnologiile avansate.”

Mesaje ascunse în muzică. Rockul este adeseori asociat consumului de droguri sau de alcool şi, nu de puţine ori, a fost catalogat drept „muzica diavolului“ din cauza mesajelor subliminale transmise prin versurile pieselor.

Formaţiile Queen şi The Beatles sunt doar două dintre numele grele ale industriei muzicii rock care au fost acuzate că ar ascunde mesaje sataniste în versurile unora dintre cele mai faimoase cântece ale lor. Potrivit site-ului vh1.com, începând cu sfârşitul anilor ’60, grupuri muzicale precum The Beatles sau Led Zeppelin au început să fie suspectate de faptul că versurile anumitor piese, ascultate de la sfârşit la început, ar conţine mesaje sataniste, menite să pătrundă, în mod subconştient, în mintea fanilor.

Mesaje ascunse în muzică. Unii artişti au inclus mesaje secrete pentru a se distra Deşi o parte dintre aceste mesaje au luat naştere în mod neintenţionat, multe dintre ele au fost create în mod voit de către muzicienii care căutau să se distreze printre atâtea ore de muncă în studiourile de înregistrări. Potrivit site-ului lovendal.ro, în aprilie 1982, ziarul „Citizen“ a publicat un articol intitulat „Muzica transmite mesaje sataniste subliminale?“.

În acest sens, membrii Comitetului Asociaţiei pentru Protecţia Drepturilor Consumatorului din California au ascultat piesa „Stairway to Heaven“, a trupei Led Zeppelin, pusă invers, iar în înregistrare se puteau distinge cuvintele: „Here’s to my Sweet Satan/ În sănătatea dragului meu Satan“ şi „I live for Satan/ Trăiesc pentru Satana“. Mai mult decât atât, un expert în studierea minţii umane, William Yarooll, le-a transmis membrilor comisiei că mesajul satanist din versurile piesei poate fi receptat la nivel subconştient chiar şi atunci când înregistrarea este ascultată normal.

Mesaje ascunse în muzică: Queen – „Another One Bites The Dust“ (1980)

La scurt timp după lansarea piesei „Another One Bites The Dust“, mai multe grupuri evanghelice-creştine au fost convise că versurile cântate de solistul Freddie Mercury la sfârşitul piesei erau foarte asemănătoare cuvintelor „It’s fun to smoke marijuana/ E distractiv să fumezi marijuana“, atunci când banda era ascultată invers.

Mesaje ascunse în muzică: Eagles – „Hotel California“ (1991)

În ciuda faptului că piesa „Hotel California“ este o odă, sinistră, dar seducătoare, adusă Hollywood-ului, versurile piesei ar putea face aluzie la o forţă mult mai întunecată. Potrivit vh1.com, dacă ascultaţi primul vers al piesei de la coadă la cap, veţi putea descifra, cu uşurinţă, cuvintele „Yes, Satan organized his own religion/ Da, Satan a organizat propria religie“.

Mesaje ascunse în muzică: Deep Purple – „Stormbringer“ (1974)

Potrivit legendei, piesa „Stormbringer“, care deschide albumul cu acelaşi nume al trupei Deep Purple, debutează cu aceeaşi limbă „păsărească“ folosită de actriţa Linda Blair în clasicul film horror „The Exorcist/ Exorcistul“. Ascultate invers, însă, aceste versuri ar însemna, în limba engleză: „Cocksucker, motherfucker, stormbringer“.

Mesaje ascunse în muzică: Judas Priest – „Better By You, Better Than Me“ (1978)

Trupa britanică Judas Priest a reuşit să creeze un adevărat scandal în jurul numelui său din cauza a doi tineri, care s-ar fi sinucis după ce au ascultat piesa „Better By You, Better Than Me“, pusă invers. Povestea spune că în anul 1985, tinerii Raymond Belknap şi James Vance beau bere, fumau ţigări cu marijuana şi ascultau piesele trupei Judas Priest în momentul în care au decis să meargă pe terenul unei biserici, unde şi-au curmat vieţile prin împuşcare.

Belknap a murit pe loc, în timp ce Vance a supravieţuit împuşcăturii, murind trei ani mai târziu din cauza complicaţiilor apărute ulterior. Însă, înainte de decesul său, Vance a declarat că el şi cu prietenul său „au fost programaţi să se sinucidă“: „Ştiam că asta urmează să fac. Îmi era teamă, nu-mi doream să mor.

Era ca şi cum nu aş fi avut nicio alegere de făcut“. În urma spuselor sale, părinţii lui Vance au intentat un proces în care susţineau că piesa „Better By You, Better Than Me“ încurajează ascultătorii să se sinucidă din cauza versurile, care, ascultate invers, spun: „Do it/ Fă-o“.

Mesaje ascunse în muzică: The Beatles – „The White Album“ (1968)

Versurile cântate de John Lennon la sfârşitul piesei „I’m so tired“, au fost înţelese de către mai mulţi fani, drept: „Paul is a dead man, miss him, miss him / Paul este un om mort, îmi lipseşte“

Cu toate acestea, primul mesaj subliminal de pe albumul intitulat „The Beatles“, cunoscut publicului larg drept „The White Album“, din cauza copertei albe a materialului, se regăseşte în piesa „Strawberry Fields Forever“, în care John Lennon pare că spune: „I Buried Paul/ L-am îngropat pe Paul“.

Aceste versuri au fost strâns legate de o teorie a conspiraţiei, potrivit căreia Paul McCartney ar fi murit într-un accident de maşină în 1966 şi a fost înlocuit, în mare secret, cu o dublură. Potrivit acestei teorii, membrii trupei rămaşi în viaţă ar fi inserat mai multe indicii în muzica şi în desgin-ul albumelor lor, pentru a le spune fanilor „adevărul“. Pe de altă parte, în melodia „Revolution #9“ se aude o voce care intonează versurile „Number nine/ Numărul nouă“. Ascultate de la sfârşit la început, însă, înţelesul acestor cuvinte pare că ar fi „Turn me on, dead man“.

Mesaje ascunse în muzică: Led Zeppelin – „Stairway To Heaven“

Probabil cel mai cunoscut mesaj satanist ascuns vreodată în versurile unei piese se regăseşte în melodia „Stairway To Heaven“ a trupei Led Zeppelin. Cu toate acestea, legăturile dintre satanism şi chitaristul trupei, Jimmy Page, merg mult mai departe. După ce a cumpărat locuinţa faimosului ocultist Aleister Crowley, cel care şi-a câştigat reputaţia de „cel mai ticălos om din lume“, Jimmy Page a fost acuzat că şi-ar fi vândut sufletul diavolului pentru celebritate.

Zvonurile persistă chiar şi în ziua de astăzi. Revenind la „Stairway To Heaven“, la începutul anilor 1980, evanghelicul Paul Crouch a adus acuzaţii la adresa mai multor trupe mari, despre care susţinea că au introdus „mesaje întunecate“ în piesele lor. Astfel, el a fost convins că, ascultate invers, versurile „If there’s a bustle in your hedgerow / Dacă există forfotă în gardul tău viu“ însemnau: „Here’s to my sweet Satan.

The one whose little path would make me sad, whose power is Satan. He will give me those with him 666. There was a little tool shed where he made us suffer, sad Satan / În sănătatea dragului meu Satan. Cel a cărui cale m-ar face să fiu trist, a cărui putere este Satana. El le va da acelora care sunt cu el 666. S-a lepădat o unealtă acolo unde el ne-a făcut să suferim, Satan cel trist“.

Câţiva ani mai târziu, Jimmy Page a declarat, pentru „Musician Magazine“, că aceste lucruri „îl supără foarte tare, întrucât «Stairway To Heaven» a fost scrisă cu cele mai bune intenţii“. „Cât despre ascunderea mesajelor subliminale în versurile piesei puse invers…nu, nu aceasta este ideea mea despre muzică“, a conchis Page.

Mesajele subliminale din reclamele TV

Cine caută un nou mod de a-şi promova produsele ar trebui să “implanteze, în reclamă, sugestii referitoare la sex şi putere”, scrie Business Insider.

Aceasta este publicitatea subliminală, care s-a născut în 1957, când un cercetător de piaţă a introdus frazele “beţi Coca-Cola” şi “mâncaţi popcorn” în timpul unui film. Cuvintele apăreau pe ecran doar 0,0003 secunde, timp berechet pentru subconştient să le preia, dar insuficient pentru ca privitorul să îşi dea seama de acestea. Autorul cercetării susţine că experimentul său a crescut vânzările de Cola cu 18,1% şi pe cele de popcorn cu 57,8 procente.

Business Insider se întreabă dacă într-adevăr creatorii de publicitate introduc mesaje subliminale în reclamele lor şi dacă acestea au vreun efect. Consultaţi galeria foto de mai jos, care prezintă unele dintre cele mai inspirate mesaje subliminale din reclame.

1. Gheaţa de pe cutia de Cola seamănă cu silueta unei femei bine proporţionate.

2. Această reclamă ar putea conţine un mesaj subliminal rasist, acela că patronii sunt albi, iar angajaţii – negri.

3. Cuvintele “Coca-Cola” apar pe unul dintre inelele din “Lord of the Rings”.

4. Umbra muşchilor abdominali pare a avea forma unui organ sexual masculin.

5. Urma lăsată de lingură în cutia de îngheţată pare a avea forma unei femei goale.

6. Părţile subliminale (organul sexual de pe spatele femeii şi cuvântul “ex”, adică fostul/fosta, sunt evidenţiate în partea dreaptă).

7. Numele companiei, sloganul şi imaginea duc cu gândul cu totul altceva decât la o firmă care produce haine.

8. Un dolar, simbolul puterii şi al bogăţiei, apare “ascuns” într-un sandwich de la KFC.

9. În timpul unei emisiuni gastronomice din SUA, pe ecran apare, pentru o fracţiune de secundă, o reclamă la McDonald’s.

10. Întoarsă, această reclamă la berea Heineken arată că sexul vinde.

11. Stafful lui George W. Bush a fost acuzat că, în timpul campaniei pentru alegerile prezidenţiale din 2000, a folosit cuvântul “birocraţi” pentru că include combinaţia de litere “rats” (şobolani), care induce o idee negativă despre contracandidatul Al Gore.

12. Nu prea e nimic subliminal în asta: noul sandwich de la Burger King pare a sugera sexul oral. Mai ales că în reclamă apar cuvintele “blow” (în engleză, sexul oral se numeşte “blow job”) şi “seven incher” (cu o dimensiune de şapte inci, adică 18 centimetri). În plus, ar fi de remarcat multe cuvinte cu tentă sexuală din textul din josul imaginii.

13. În această reclamă la Chevrolet Impala, produsul nici nu apare (fiind prezentă doar sigla), însă clipul este foarte sugestiv.

14. Iată motivul pentru care bărbaţii sunt atraşi de camioanele Dodge.

15. Serialul “Family Guy” ia în derâdere publicitatea subliminală. În cadrul unui episod, un bărbat apare de două ori, la interval de câteva secunde, şi spune: “Fumaţi”. Apoi, după alte câteva secunde, acelaşi bărbat apare şi întreabă: “V-aţi apucat odată de fumat?”.

Efectele televiziunii asupra mintii umane

O explicaţie a diminuării capacităţii de învăţare şi a slăbirii abilităţilor mentale la tot mai mulţi dintre tinerii de astăzi.

Având în vedere modificările survenite în ultimii ani în comportamentul copiilor şi al tinerilor, şi ne referim nu numai la manifestările violente, este important să fie cunoscută influenţa pe care televiziunea şi mesajele mass-mediei, în general, o au asupra dezvoltării abilităţilor mentale, a mentalităţilor şi a comportamentelor tinerilor noii generaţii. Virgiliu Gheorghe, autorul cărţii Efectele televiziunii asupra minţii umane cu subtitlul Despre creşterea copiilor în lumea de azi, ne aduce în atenţie o serie întreagă de studii privind transformările pe care vizionarea TV le produce în dezvoltarea structurală şi în funcţionarea creierului uman. Iată care ar fi doar câteva dintre reperele pe care această lucrare ni le pune la dispoziţie pentru cunoaşterea efectelor televiziunii asupra fiinţei umane.

  1. EFECTE ASUPRA STRUCTURII ŞI FUNCŢIILOR CEREBRALE

Efectul hipnotic

Un element esenţial pentru înţelegerea mijloacelor de comunicare video-audio este efectul hipnotic al acestora. Neuropsihologii demonstrează că televiziunea, indiferent de emisiunea vizionată, are ca prim efect introducerea cortexului telespectatorului într-o stare semihipnotică (unde cerebrale alpha). Aceasta explică atracţia pe care mass-media audio-video o exercită asupra tuturor, însă mai cu seamă asupra copiilor. Este imposibil de găsit o activitate prin care copiii să fie liniştiţi atât de repede şi aproape imobilizaţi pe o perioadă lungă de timp, aşa cum se întâmplă atunci când sunt aşezaţi în faţa televizorului. De altfel, acesta este şi motivul pentru care părinţii şi în unele cazuri şi educatorii folosesc televizorul ca sedativ.

Dependenţa de televizor

Corelat cu efectul hipnotic, apare şi comportamentul de dependenţă. Psihologii americani R. Kubey şi M. Csikszentmihalyi au dovedit că atât televiziunea, cât şi jocurile video şi internetul au capacitatea de a genera o puternică legătură de dependenţă, privarea de aceste mijloace evazioniste producând, celor la care s-a instalat dependenţa, aceleaşi simptome ca şi în cazul substanţelor şi al comportamentelor care dau dependenţă.

Problemele de atenţie şi hiperactivitate

În ceea ce priveşte dezvoltarea structurală a creierului, neuropsihologia descoperă că, în funcţie de timpul acordat vizionării şi a vârstei de la care debutează aceasta, televiziunea şi calculatorul pot aduce grave prejudicii dezvoltării corticale. Vizionarea, se arată în aceste studii, inhibă dezvoltarea cortexului prefrontal, a emisferei cerebrale stângi şi a comunicării interemisferice, realizate prin puntea corpului calos.

Afecţiunile produse cortexului prefrontal în urma vizionării excesive au ca rezultat apariţia sindromului ADHD (Attention Deficit with or without Hyperactivity Disorder), adică slăbirea, până la nivelul patologic a unor capacităţi mentale fundamentale: concentrarea atenţiei, memoria de scurtă durată, imaginaţia creativă, motivaţia de a întreprinde o acţiune care cere efort.

De mici, copiii, obişnuindu-se cu astfel de experienţe care îi bruschează şi le seduc atenţia, când sunt puşi în faţa realităţii (diferite activităţi zilnice) care nu şochează în nici un fel, nu-şi mai pot concentra atenţia. De exemplu, la şcoală ei aşteaptă ca prezentarea profesorului să surprindă, având forma unui spectacol. Aşteptarea nefiindu-le satisfăcută, atenţia este dezactivată şi încep să se gândească la cu totul altceva. Un simptom al acestei tendinţe este faptul că ei nu mai găsesc nimic interesant din tot ceea ce presupune efort, totul îi plictiseşte.

Deşi televiziunea generează o atitudine mentală pasivă, o întârziere în procesarea informaţiei, în gândire, vizionarea TV este un factor principal în inducerea hiperactivităţii. Agitaţia extremă, incapacitatea de “a sta locului”, impulsivitatea excesivă sunt stări ce apar în urma vizionării repetate. Neuropsihologii demonstrează că, proporţional cu creşterea timpului dedicat vizionării, creşte hiperactivitatea.

Incapacităţi de învăţare

Problemele de învăţare – LD (Learning disabilities), sindrom de care suferă în multe dintre statele occidentale peste 50% dintre copii, sunt determinate în bună măsură de vizionarea TV şi de jocurile pe calculator. Cu o motivaţie scăzută privind învăţarea de noi cunoştinţe, incapabili să se concentreze cu atenţie şi agitaţi permanent din cauza unei hiperactivităţi excesive, copiii tot mai greu pot răspunde cerinţelor şcolare. În completarea tabloului simptomatologic al deficienţelor de învăţare observate la copiii de astăzi, un rol esenţial îl joacă dezechilibrele pe care vizionarea le induce în funcţionarea emisferei cerebrale stângi, aceea care guvernează gândirea logică şi analitică, construirea sintaxei şi discursivitatea. Prin urmare, dificultăţile în deprinderea limbii, în dezvoltarea capacităţii de citire şi în stăpânirea raţionamentului matematic sunt determinate, în principal, de lipsa dezvoltării normale a reţelelor neuronale din emisfera stângă, sisteme a căror activitate este subminată pe parcursul vizionării.

Iată cum arată tabloul simptomatologic întâlnit la elevii care, de-a lungul anilor, au acumulat prea multe ore în faţa micului ecran:

  1. Slăbirea capacităţii de a asculta, incapacitatea de a-şi menţine atenţia, de a înţelege şi de a-şi aminti un material prezentat oral;
  2. Abilitate scăzută de a reflecta într-o formă coerentă, în vorbire şi în scris, a faptelor şi a ideilor; 3) tendinţa de a comunica prin gesturi odată cu cuvintele sau în locul acestora;
  3. Scăderea cunoştinţelor de vocabular sub nivelul clasei a patra;
  4. Proliferarea ticurilor verbale, a cuvintelor de umplutură care nu spun nimic;
  5. Inabilitatea de a distinge diferenţele dintre sunetele ce alcătuiesc cuvintele şi de a le percepe în ordinea rostirii, fapt care se reflectă şi în dificultatea de a pronunţa cuvinte lungi şi a le silabisi;
  6. Înţelegerea nesigură, confuză a lecturii cu un grad crescut de dificultate;
  7. Dificultatea de a înţelege frazele mai lungi, propoziţiile intercalate şi structurile gramaticale mai complexe;
  8. Dificultatea de a trece de la limbajul colocvial la forma scrisă.

Preşcolarii, în comparaţie cu cei de acum câteva generaţii, întâmpină dificultăţi mari în a sta liniştiţi şi a asculta povestiri sau scurte discuţii. Problemele pe care le pot sesiza părinţii, încă de pe acum, la micii telespectatori, sunt starea de hiperactivitate, de neatenţie şi chiar de irascibilitate care-i caracterizează. Problemele de înţelegere şi de folosire a limbii devin tot mai evidente cu cât copiii avansează de la o clasă la alta, când, în mod firesc, li se solicită un nivel mai ridicat al capacităţii de gândire şi de organizare, o înţelegere a cărţilor mai dificile şi un volum sporit de scriere. La începutul ciclului gimnazial, îngrijorează tot mai mult capacitatea scăzută de concentrare, cunoştinţele reduse de vocabular, capacitatea de înţelegere a lecturii şi abilitatea de a folosi limba, de a exprima efectiv idei, de a se exprima corect în scris.

În liceu, dificultăţile de limbă continuă să se arate în chestiuni subtile precum: planificarea, succesiunea şi organizarea ideilor, clasificarea, diferenţierea nuanţată a conceptelor, înţelegerea raporturilor dintre cauză şi efect, raţionamentul matematic şi ştiinţific, înţelegerea relaţiilor dintre idei în timpul citirii, exprimarea directă şi cu acurateţe a ideilor, reflecţia interioară etc.

Diminuarea comunicării interemisferice, realizate prin puntea corpului calos, are ca urmare principală, după mai mulţi ani de vizionare excesivă, o slăbire a capacităţii de procesare rapidă a informaţiei şi, în consecinţă, a performanţelor intelectuale.

  1. EFECTE ASUPRA MENTALITĂŢILOR ŞI A COMPORTAMENTELOR

Referitor la modelarea mentalităţilor şi a comportamentelor, lucrarea Efectele televiziunii asupra minţii umane previne asupra pericolului pe care-l reprezintă televiziunea, prin activarea mecanismelor psihologice de imitaţie, prin impunerea propriilor modele în mentalul individual şi în cel colectiv. Studiile vorbesc despre un efect de cultivare, o adevărată condiţionare a unor comportamente care, de cele mai multe ori, nu sunt dintre cele mai sănătoase, în mai multe cercetări se arată că predominanţa pe micul ecran a mesajului violent şi a celui erotic, a comportamentului răzvrătit şi a celui de consumator au efecte deosebit de puternice în modelarea orizontului de conştiinţă şi comportament al tinerilor.

 

Violenţa naşte violenţă

Toate studiile sociologice dovedesc că violenţa de pe micul ecran naşte violenţă în lumea reală.

  1. Oamenii ajung să supraestimeze prezenţa violenţei în lumea reală. Sporeşte sentimentul fricii, al insecurităţii în faţa pericolului văzut ca iminent.
  2. Trăind permanent sentimentul unei agresiuni potenţiale, oamenii nu numai că devin mai stresaţi, mai irascibili, dar se şi pregătesc să răspundă cu violenţă, în legitimă apărare, la un eventual atac. Prin aceasta, comportamentul violent se insinuează în imaginaţia individului care se îndreptăţeşte să-l folosească pentru a preîntâmpina riscul.
  3. Indivizii, într-o măsură tot mai mare, percep această violenţă ca pe o componentă legitimă şi implicită a instituţiilor sociale. Iar dacă lumea în care trăim este una violentă, violenţa devine mijloc şi necesitate.
  4. Apare o desensibilizare a oamenilor în faţa violenţei, a durerii şi suferinţei; violenţa devine, tot mai mult, un mijloc dezirabil pentru rezolvarea problemelor şi impunerea intereselor, pentru dobândirea plăcerii sau a confortului dorit.
  5. Tinerii devin tot mai impulsivi, mai puţin capabili să-şi controleze impulsurile violente. De la joacă până la obsesie, comportamentul violent devine o constantă a comportamentului generaţiilor crescute cu televizorul.

Efectele erotismului TV

Mesajul erotic incită imaginaţia copiilor şi contribuie în mod esenţial la o maturizare precoce din punct de vedere sexual. Cercetările constată apariţia unor grave tulburări din punct de vedere psihologic şi comportamental la copiii şi tinerii care s-au obişnuit cu consumul de materiale erotice.

  1. Materialele erotice creează dependenţă, în sensul că acestea cer un consum sporit.
  2. Se formează o imagine falsă referitor la ceea ce înseamnă dragostea, la ceea ce putem aştepta de la celălalt şi, mai cu seamă, la ceea ce trebuie să dăruim noi înşine.
  3. Scade vârsta primelor relaţii sexuale.
  4. Se naşte obişnuinţa de a considera relaţiile sexuale ca pe un sport ce poate fi practicat cu oricine şi cu orice oportunitate, şi de a-l trata pe celălalt ca pe un obiect de satisfacere a plăcerilor egoiste.
  5. Scade dorinţa de a întemeia o familie şi de a avea copii.
  6. Pentru mulţi apare sentimentul frustrării că nu pot atinge standardele de frumuseţe şi seducţie propuse de cei de pe micul ecran sau cine ştie ce performanţă erotică.
  7. Sporeşte violenţa îndreptată împotriva femeilor.

Comportamentul răzvrătit şi tiranic, atitudinea ironică şi limbajul impertinent promovate pe micul ecran formează nişte tineri egoişti şi individualişti, incapabili să se socializeze normal. Iar mesajul publicitar multiplică dorinţele, generează stări de frustrare şi, ca urmare, se constituie într-un factor de stres extrem de nociv pentru dezvoltarea personalităţii copiilor.

Acestea sunt doar câteva dintre concluziile cercetătorilor fenomenului mediatic prezentate în lucrarea Efectele televiziunii asupra minţii umane, o carte deosebit de utilă pentru înţelegerea mecanismelor pe care televiziunea le pune în mişcare, a efectelor pe care le are în dezvoltarea mentală a copiilor, în procesul de învăţare şi în formarea noii generaţii, în lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii care dedică cel mai mult timp vizionării au cele mai slabe rezultate şcolare, cel mai redus interes faţă de şcoală, cu alte cuvinte, insuccesul şcolar este direct proporţional cu timpul alocat vizionării. Este esenţială informarea şi cunoaşterea acestor mijloace de comunicare pentru a ne putea folosi în mod raţional de ele, şi a nu deveni sclavii lor.

Influenta profund negativa a filmelor horror

Am ajuns la o adevarata problema a societatii noastre contemporane si anume filmele horror. Filmele horror, reprezinta modul clar si precis prin care iluminatii doresc sa distruga structura luminoasa a fiintei umane, dezaxand-o si orientand-o spre alte cutume unde violenta, spaima, frica si ura „este ceva normal”. Daca priviti cu atentie rata uriasa a violentei in randul societatii noastre si va intrebati „de ce?”, reflectati mai bine, ce fac tinerii sau copii dvs. de ajung in aceasta situatie?

 

Am vazut multi psihologi care la unison se intreaba: „de unde atata violenta printre tineri?”, in scoli, baruri, pe strada, insa putini oameni au sarit sa condamne aceste dejectii ale societatii care sint filmele horror, alaturi de jocurile video unde violenta e la ea acasa combinata cu tutun si alcool, de unde rezulta astfel un scenariu socant.

Halloween-ul este „cireasa de pe tort” sau varful aisbergului pentru negativismul promovat de iluminatii. Eu am scris despre Halloween cat de periculos este acesta la adresa oamenilor, in special la adresa tinerilor care foarte rapid pot ceda in fata acestor tentatii si pot fi manipulati.

Intr-un articol publicat pe site-ul lifestyle.iloveindia.com[1] se expun si punctele pe care le afecteaza uitatul la filme horror. Evident ca o parte mare dintre oameni au o atractie subtila fata de aceste filme, ceea ce ii poate transforma in criminalii de maine, dar nu mai bine taiem raul din radacina invatand parintii lor sa-i priveasca de aceste filme? Este si asta o solutie…

O alta mica parte de oameni, daca sint pusi in fata unor filme horror, ei vor refuza sa se uite invocand lipsa de placere pe care acestea le-o provoaca, sila, spaima, iar asta nu pot sa spun decat ca este un lucru bun. In acest caz, femeile conduc detasat cand este vorba de „persoane ce nu se uita la filme horror”, lucru ce este evident bine.

Cateva efecte psihologice care le provoaca filmele horror:

1. Anexietatea

Efectul vizibil ce il produc filmele horror, atat copiilor cat si adultilor este anexietatea. Aceasta continua sa ramana prezenta in subconstientul, atat al copiilor cat si al adultilor. Nu va imaginati ca un om daca este adult, nu poate fi manipulat. Sint copii mai inteligenti decat adulti, deci sintagma „a fi adult”, nu inseamna intotdeauna ca acea persoana este si inteligenta sau ca i se poate da o responsabilitate.

2. Insomnia

Vorbeam mai sus de persoanele, de sex feminin, ce refuza sa se uite la asa ceva, putine dintre ele, dar spuneam ca ele conduc pe barbati in cazul acestor pozitii contrare. Un efect vizibil este in acest caz insomnia, care se instaleaza in psihicul uman, in functie de cat de puternic este acesta. Sint persoane care nu sint afectate, dar acestea sint rare si sint caracterizate printr-o minte puternica asa zisa „minte de fier” sau „nervi de otel”, dar de cele mai multe ori persoanele au cosmaruri din cauza asta.

3. Frica

Sentimentul ce il produc filmele horror, majoritatii oamenilor este acela de FRICA, pentru ca numai prin frica poti compartimenta mintea umana, producand acel Sindrom al Personalitatilor Multiple, prin care ii poti controla foarte repede. Mai exact, o persoana daca este tinuta in frica, creierul pentru a se autoproteja, se imparte in anumite compartimente, asemeni unui fagure de miere, iar fiecare compartiment inseamna personalitatea acelui om, iar prin anumiti stimuli (o intepatura, un pocnet din degete, un sunet etc.) un om poate fi setat pe o anumita personalitate sau alta. Adica un om poate fi facut la comanda bland sau agresiv prin acesti stimuli. Asta inseamna Sindromul Personalitatilor Multiple. Un om care nu se uita la filme horror, se poate duce singur intr-o padure noaptea, fara probleme, pe cand o persoana ce se uita la filme horror NU.

4. Fobie

Psihologii si psihiatrii au observat ca fanii filmelor horror dezvolta o anumita fobie fata de animale, dar si fata de oameni. Va dati seama cat de rau au putut fi afectati. Exista cazuri cand parinti au fost ucisi cu zeci de lovituri de cutit, doar pentru ca au incercat sa faca ceva prin care a suparat o persoana ce se uita la un astfel de film (exemplu: sa-i stinga televizorul). De aici aceste persoane pot dezvolta o frica fata de: apa, foc, reptile (serpi), mamifere etc.

5. Trauma mentala

Tot ce ati vazut in cadrul celor patru puncte exprimate, reprezinta traume, care deregleaza si dezaxeaza psihicul, de unde si vorba „esti dezaxat mintal”. Unele persoane pot dezvolta o trauma psihica in urma vederii acestor imagini de groaza. Tulburarile de stres, post-traumatic sint foarte dese in cazul acestor persoane care se uita la filme horror. Fanii filmelor de groaza, ajung la un moment dat sa nu mai faca distinctia intre ce au vazut in filme si realitate ajungand sa traiasca intr-o iluzie mentala prin care pot pune in pericol viata altor persoane, caci pot devenii criminali, dar si viata lor, se pot sinucide, de exemplu.

6. Modificari comportamentale

Oamenii care se uita la filme horror, ajung sa-si insuseasca in cadrul comportamentului lor acte de violenta, exact asa cum au vazut in film. Printre cele mai oribile crime sint realizate de tot felul de tineri, dar si adulti care au fost fani ai acestor filme. Ei, ajung astfel sa creada ca violenta este singurul mod prin care pot sa rezolve o problema (exemplu: m-a suparat si-l voi impusca).

7. Obsesia pentru lucruri infricosatoare

Obsesia este un efect vizibil care apare in mod constant la copii ce sint lasati sa priveasca filme horror, pentru ca acestia pe langa laturile negative ce si le vor dezvolta, acestia vor avea si o obsesie pentru a vorbi prietenilor lor despre filmele horror. Vor incerca sa se deghizeze in ucigasi, vor incerca sa-si sperie prietenii cu cutite, se vor imbraca ca atare sa semene precum un zombie sau vampir (reptilian). Asta este un efect vizibil care apare la tineri, evident si la adulti[2].

8. Usor de speriat (fricos ca un iepure)

Persoanele ce se uita la filme horror vor dezvolta o problema psihologica foarte grava si anume frica. Daca la punctul 4 vorbeam de o fobie fata de anumite fiinte, acum vorbim de o stare emotionala precara, ajungand sa se sperie si de umbra lor si nu este doar o expresie, ci un adevar.

Mesajele subliminale din jocurile video

Jocurile video sunt de mai multe feluri:

  • jocuri video cu impuscaturi numite “shootere”, care sunt violente;
  • jocuri video de strategie.

Jocurile video de actiunile, pline de impuscaturi si crime, induc in mentalul individului o stare de placere, atunci cand impusca ucide, virtual ce-i drept, oameni. De la impuscaturile si crimele din lumea virtuala pana la cele din lumea reala nu mai este decat un singur pas.

Jocurile video, chiar si celel unde nu exacerbeaza violenta, hipnotizeaza omul in asa fel incat devine agresiv, precum un drogat aflat sub sevraj, daca cumva este in imposibilitatea de a le accesa pentru a-si continua “rutina”.

Cum functioneaza mesajele subliminale ?

::::: CE SUNT MESAJELE SUBLIMINALE?

Mesajele subliminale reprezintă stimuli de diverse forme (vizuali ori auditivi) care nu sunt percepuţi în mod conştient de către un individ. Aceste mesaje, pentru a-şi merita numele, trebuie să dureze o perioadă scurtă ori să fie astfel transmise încât creierul să nu le poată înregistra conştient.  Altfel spus, este vorba de informaţie care ajunge la creier, dar individul nu devine conştient de ea.

Suntem bombardaţi cu astfel de informaţii în mod curent. Problema care ne interesează este dacă în situaţia în care cineva decide să ne transmită astfel de informaţii urmărind anumite scopuri, aceste mesaje ne influenţează în vreun fel deciziile.

::::: MESAJELE TEXT: JAMES VICARY ŞI VÂNZĂRILE DE POP-CORN

Probabil că cel mai faimos episod al controversatei istorii a mesajelor subliminale este cel întâmplat în 1957 în Statele Unite, când patronul unei firme din New Jersey, James Vicary, l-a convins pe proprietarul unui cinematograf să fie de acord cu promovarea unor produse (floricele şi Coca-Cola) prin intermediul unor cadre de foarte scurtă durată (0,03 secunde) în proiecţie, repetate pe tot timpul filmului. “Studiul” s-a desfăşurat pe perioada a 6 luni, mii de americani fiind astfel atraşi într-un “joc” de care nu aveau habar. Cele două mesaje erau: “Beţi Coca-Cola” şi “Mâncaţi floricele de porumb”. Vicary a susţinut că vânzările la Coca-Cola au crescut cu 18%, iar cele la floricele cu 58%.

 

James Vicary

James Vicary vorbind în faţa Comisiei Federale a Comunicaţiilor

Presa a preluat şi umflat ştirea, prezentând-o ca descoperirea secolului în psihologie. Vicary a devenit vedetă (alte timpuri… astăzi OTV-ul produce vedete cu “realizări” mult mai puţin ameninţătoare). Dezbateri furibunde au avut loc pentru a lămuri cât de periculoasă este noua tehnică de propagandă şi care-i sunt limitele. CIA a realizat un raport care arăta că influenţa mesajelor subliminale, dacă există, este limitată şi din punct de vedere operativ lipsită de interes. De asemenea, experimente ulterioare nu au reuşit să confirme eficienţa acestui tip de manipulare. Cu toate acestea Comisia Federală a Comunicaţiilor din SUA a interzis difuzarea mesajelor subliminale în mass-media americană. Nu ştiu pe ce raţiuni fundamentată, legea 148 din 2000 privind publicitatea stabileşte la articolul 6, alineatul b că în România “se interzice publicitatea care este subliminală”.

În anul 1962, în cadrul unui show de televiziune, James Vicary a recunoscut că a falsificat rezultatele experimentului său, în fapt acestea fiind nesemnificative sub aspectul influenţei exercitate asupra voinţei de a cumpăra sau nu a clienţilor cinematografului respectiv. Dar cutia Pandorei fusese deschisă. În anii următori cercetările au continuat.

 

::::: MESAJELE AUDIO: EXPERIMENTUL LUI ANTHONY GREENWALD, 1991

Trebuie spus că în decursul anilor aşa-zisă capacitate de influenţă a mesajelor subliminale a fost folosită cu destul succes de către comercianţi. Astfel, s-au vândut şi se vând produse audio care vă fac să aveţi o mai mare încredere în dumneavoastră, care să vă îmbunătăţească memoria etc. Piaţa americană a produselor subliminale este de zeci de milioane de dolari anual. În această idee, de a observa dacă există vreun fel de influenţă a mesajelor audio asupra încrederii în sine şi a a respectului de sine a omului, a organizat psihologul Anthony Greenwald experimentul din 1991.

Anthony Greenward

Anthony Greenward

Subiecţii experimentului au fost împărţiţi în două grupe. Cei din primul grup voiau să-şi îmbunătăţească memoria, pe când cei din grupul al doilea urmăreau să-şi ridice nivelul de respect de sine. La terminarea experimentului, care a durat o lună, timp în care subiecţii şi-au ascultat casetele cu mesaje subliminale, membrii celor două grupuri, fără excepţie, au afirmat că progresele resimţite în urma “terapiei” cu tehnica subliminală sunt semnificative.

Anthony Greenwald a fost însă de altă opinie atunci când şi-a scris raportul în urma experimentului. Motivul? Fără ştirea subiecţilor, distribuise casetele cu mesaje subliminale pentru îmbunătăţirea memoriei celor care doreau să-şi crească respectul de sine, iar pe cele privind respectul de sine subiecţilor interesaţi de memorie… Puteţi citi aici studiul lui Anthony Greenwald întocmit în urma experimentului.

 

Procesul Judas Priest

 

 

Judas Priest

Formaţia Judas Priest

 

În anul 1985 doi tineri, James Vance şi Raymond Belknap au încercat să se sinucidă. Primul a reuşit să supravieţuiască, al doilea a murit din cauza rănilor provocate prin împuşcare. Familiile acestora au fost convinse că cei doi au fost împinşi spre sinucidere de nimic altceva decât de melodia “Better by You, Better Than Me” a formaţiei Judas Priest, care conţine mesajul subliminal “Do it!”. În consecinţă, cele două familii au cerut drept despăgubiri mai mult de 6 milioane de dolari. Surprinzător ori nu, judecătorii au respins cererea şi au declarat formaţia de rock nevinovată, pe motiv că nu sunt dovezi suficiente pentru a se considera că un mesaj subliminal poate convinge o persoană să se sinucidă.

 

::::: ŞI TOTUŞI FUNCŢIONEAZĂ! EXPERIMENTUL LUI STEVEN NEUBERG, 1988

 

În anul 1988 a fost efectuat un experiment condus de Steven Neuberg care a urmărit să constate dacă mesajele subliminale au vreun efect în potenţarea unor tendinţe deja existente la indivizi. Astfel, două grupuri, unul format din persoane cu înclinaţie către cooperare, iar celălalt obişnuiţi cu spiritul de competiţie au fost supuse unui “bombardament” cu mesaje subliminale ce accentuau spiritul de cooperare ori cel de competiţie, după caz. Apoi subiecţii au fost implicaţi în jocuri în care cele două trăsături erau importante în punctele câştigate. Rezultatele au arătat că atât într-un caz (al celor înclinaţi spre cooperare), cât şi în celălalt (cei cu spirit de competitori) înclinaţiile naturale au fost accentuate în urma aplicării mesajelor subliminale.

 

CONCLUZII

Avantajul Internetului este că-ţi oferă aproape orice informaţie într-o fracţiune de secundă. Dezavantajul este că ţi le oferă fără discernământ. Discernământul asupra valorii informaţiilor ţine de cititor. Informaţii despre mesajele subliminale sunt din abundenţă pe Internet, atât în limba română, cât mai ales în limba engleză. Din păcate, foarte multe dintre aceste informaţii sunt false. De pildă, de multe ori experimentul cu floricelele şi Coca-Cola este prezentat fără a se menţiona că autorul a recunoscut că a minţit atunci când a făcut publice rezultatele.

Pe de altă parte, trebuie ţinut cont de faptul că acestea au o oarecare influenţă în conjuncturi anume, de favorizare a unor tendinţe deja existente, aşa cum a fost arătat în experimentul din 1988. Probabil că mult mai periculoase sunt însă mesajele supraliminale, reclamele mincinoase care spun o poveste nereală despre un tip de iaurt, propaganda politică fără scrupule etc.

SURSE

  1. https://ro.wikipedia.org/wiki/Mesaj_subliminal
  2. http://www.descopera.ro/cultura/12933935-putem-fi-controlati-fara-voia-noastra-adevarul-despre-mesajele-subliminale
  3. http://adevarul.ro/entertainment/muzica/mesaje-ascunse-muzica-cele-mai-cunoscute-piese-mesaje-subliminale-1_556f0d1dcfbe376e35e35ed6/index.html
  4. http://www.gandul.info/magazin/cum-se-insereaza-in-filme-sau-in-reclamele-celor-mai-cunoscute-produse-din-lume-aluzii-sexuale-trupurile-unor-femei-sau-bani-8290144
  5. http://www.fatanevazutaalumii.ro/2011/06/mesajele-subliminale.html
  6. http://www.ecolife.ro/articole/educatie/128-efectele-televiziunii-asupra-mintii-umane.html
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Despre Departamentul Zamolxe România (DZR)

Departamentul Zamolxe România (DZR) - Conspirații, Mistere, Paranormal, Extratereștri, Istoria Omenirii, Energie Liberă, Spiritualitate și Știință. Contact: office@dzr.org.ro