Mesajul subliminal în comunicarea actuală

by Atenţia ne-a fost atrasă de curând de o carte românească, intitulată „Mesajul subliminal în comunicarea actuală”. Expunerea unor modalităţi de manipulare subliminală este pigmentată din plin cu exemple concrete extrase din mass-media, filme sau din discursurile unor politicieni. Studiul aparţine  unei personalităţi cunoscute în lumea intelectuală şi culturală românească, […]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Atenţia ne-a fost atrasă de curând de o carte românească, intitulată „Mesajul subliminal în comunicarea actuală”. Expunerea unor modalităţi de manipulare subliminală este pigmentată din plin cu exemple concrete extrase din mass-media, filme sau din discursurile unor politicieni.

Studiul aparţine  unei personalităţi cunoscute în lumea intelectuală şi culturală românească, Doina Ruşti, doctor în ştiinţe filologice cu specializare în simbologie literară, conferenţiar la Universitatea Media Bucureşti. Alte lucrări ale Doinei Ruşti sunt „Dicţionar de simboluri din opera lui Mircea Eliade”, „Enciclopedia culturii umaniste pentru oameni grăbiţi”, „Presa culturală”, la care se adaugă şi manuale de limba română pentru liceu.

„Mesajul subliminal în comunicarea actuală” este o carte care ne-a plăcut datorită clarităţii cu care demască mecanismele prin care suntem manipulaţi. Am putea-o privi ca reprezentând un excelent exerciţiu de conştientizare a schemelor de gândire existente în minţile noastre, scheme ce în anumite contexte pot fi prea uşor activate prin cuvinte sau sintagme atent alese de cei interesaţi.

mesaje subliminale

Pornind de la experimente psihologice şi teorii psihanalitice, autoarea face o analiză a experimentului comunist şi trece în revistă o serie de cuvinte cheie, atât de încărcate de semnificaţii, încât simpla lor apariţie trezeşte o gamă de reacţii, atitudini, concepţii care apoi influenţează percepţia şi comportamentul. Sunt analizate pe rând diversele modalităţi de manipulare subliminală: repetiţia, distrugerea demnităţii numelui cuiva,  şabloanele şi limbajul de lemn, falsele formule de politeţe, etc.

Autoarea explică de exemplu cum a ajuns apelativul „domnişoară” să aibă şi astăzi o nuanţă de dispreţ, din cauză că în perioada comunistă a fost utilizat pentru a le desemna pe femeile necăsătorite, pe atunci atât de supuse oprobiului public: „Apologia căsătoriei ţinea desigur tot de demagogia comunistă. În realitate, oamenii necăsătoriţi, fără copii, erau mai greu de controlat, nu puteau fi şantajaţi şi se puteau revolta. Şi chiar o făceau uneori, deoarece nu aveau prea multe de pierdut. De aceea era întreţinut permanent dispreţul faţă de cei care nu aveau o familie. Existau şi femei necăsătorite dar obediente, cărora li se spunea tovarăşa. Domnişoară era spus doar atunci când  femeia trebuia izolată şi pronunţat cu anumite nuanţe care forţau receptorul să pună la îndoială moralitatea domnişoarei. Pe scurt, don’şoara era cineva singur şi uşor de călcat în picioare. În timpul emisiunilor de televiziune, în care s-au confruntat doi candidaţi N. Onţanu a folosit acest cuvânt pentru a câştiga alegerile şi a reuşit. El cunoaştea bine publicul care urmărea emisiunea şi l-a conectat la vechea ideologie printr-un singur cuvânt care a deşteptat subliminal  dispreţul faţă de fiinţele necăsătorite şi odată cu el  o ideologia picurată de-a lungul mai multor decenii” (pag.151-152)

Capitolul despre sugestie conţine şi alte exemple cutremurătoare de manipulare la scară largă. Vorbind despre iluzie, autoarea dă ca exemplu modul în care televiziunea a reflectat evenimentele din Piaţa Universităţii din 1990: „Deşi protestarii erau studenţi şi intelectuali dintre cei mai valoroşi, la televiziunea naţională  erau transmise  reportaje care înfăţişau oameni jalnici, cu feţe criminale. Chiar şi personalităţi rafinate arătau ca nişte răufăcători. Crainica ştirilor de atunci relata informaţiile pe un ton jenat, de persoană ofensată pentru că trebuie să vorbească despre nişte evenimente imorale. Această atitudine a prezentatoarei, în combinaţie cu imaginile, sugera că manifestanţii sunt nişte nenorociţi, drogaţi şi infractori”. (pag. 159-160) Vă sună cunoscut? Desigur, istoria se repetă.

Vorbind despre ambiguitatea mesajului şi crearea intenţionată a confuziei, autoarea porneşte de la un exemplu celebru, utilizat de Umberto Ecco: „X face dragoste cu nevasta sa în fiecare zi. Y la fel”.

Ca exemplu grăitor pentru a ilustra manipularea prin crearea confuziei, Doina Ruşti se referă la modul în care a fost generat şi exploatat „scandalul MISA” pentru a muşamaliza  faptele  deputatului Gabriel Bivolaru: „Cu mult mai bogat în informaţii subversive devine cuvântul propulsat narativ într-un context confuz, aşa cum este cazul numelui Bivolaru, înregistrat în memoria generală ca simbol al infracţiunii scandaloase. […] Treptat informaţiile s-au amestecat confuz, iar în opinia publică a rămas înregistrat doar numele, capabil să evoce imediat acuzaţiile şocante (n.n. aduse lui Gregorian Bivolaru şi nedovedite nici până azi) în defavoarea fraudei (n.n. comise  şi dovedite în cazul lui Gabriel Bivolaru). Această confuzie  ocazionată de autorităţi,  în complicitate cu presa a făcut ca frauda enormă să fie înregistrată ca un fapt mai puţin însemnat şi să fie întreţinută chiar sugestia că furtul nu constituie o faptă chiar atât de gravă (ci una plătibilă cu doar 5 ani de puşcărie). Amploarea extraordinară pe care a căpătat-o povestea cu Gregorian B. a estompat mesajul  şi a creat sugestia furtului permis”. (pag. 170 -171)

Ne-am dorit ca acest scurt articol să vă trezească interesul de a investiga în propriile fiinţe ce anume din mentalităţile înrădăcinate şi din atitudinile exersate de-a lungul timpului vă poate face vulnerabili la diferitele atacuri subliminale.

Sperăm că citatele redate aici vă vor trezi curiozitatea să citiţi întregul volum, dar şi să reflectaţi mai adânc la ideile prezentate. Ele reprezintă argumente pertinente, aduse de un specialist în domeniu. Multe dintre cazurile prezentate explică de ce în orchestrarea scandalului MISA-Gregorian Bivolaru au fost utilizate, fără a avea vreo legătură cu realitatea, tocmai acele subiecte şi cuvinte, susceptibile de a trezi la un nivel subliminal confuzie, ambiguitate, atitudini de respingere la adresa şcolii de Yoga şi a orice ar putea avea legătură cu ea. Pentru specialiştii din domeniul comunicării, „scandalul MISA” va fi multă vreme un execlent caz de studiu, deoarece conţine toată gama de manipulări posibile.

SURSE

  1. http://www.yogaesoteric.net/content.aspx?lang=RO&item=4060
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Departamentul Zamolxe România (DZR)

Despre Departamentul Zamolxe România (DZR)

Departamentul Zamolxe România (DZR) - Conspirații, Mistere, Paranormal, Extraterestri, Istoria Omenirii, Energie Liberă, Spiritualitate și Știință. Contact: office@dzr.org.ro